vrijdag 6 mei 2011

Miserie² opgelost (hopelijk)

Toen ik vorige week eindelijk de koningin had gevonden in het dak op de Vooruit, en haar zachtjes weer zag worden opgenomen door haar hofhouding, leek alles in orde. Bij het nazicht van de kast deze week, zag ik weeral geen verse eitjes of larfjes in de broedkamer. Waar was madame nu weer naartoe? Toen ik nogmaals door de honingzolder ging, zag ik wel veertien koninginnendoppen.


Hadden die missies nu hun koningin toch wel niet gemold zeker? Trutjes toch. En dat allemaal omdat de koninginnenrooster bij de installatie van de kasten op de Vooruit pas drie dagen later tussen de broedkamer en de honingzolder zou worden geplaatst.

De koninginnenrooster is een rooster waar de koningin met haar achterste vol eitjes niet doorheen kan, terwijl alle andere werksters er probleemloos tussen kruipen om de honing in de honingzolder te stockeren. Maar als je die te laat inbrengt, dan heb je tot weken daarna miserie. Zoals nu dus : )

Als ik al die doppen zou laten zitten, betekent dit minstens enkele zwermen, wat betekent een heel deel bijen kwijt, net als de honing waarmee ze zich volzuigen voor hun vertrek en ook nog eens achter een zwerm aan hossen.

Maar met enkele ingrepen is nu hopelijk alles ok en hebben mijn madammen binnen een tiental dagen ook hopelijk een nieuwe oppermadam.

maar daarover later meer

Geen opmerkingen: